معرفی وبلاگ
تلاش ما بر این است تا بتوانیم با گردآوری اطلاعات گردشگری ایران ، این جاذبه ها را به ایرانیان و جهانیان یادآور شویم
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 317132
تعداد نوشته ها : 237
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

تا قبل از سال 80 حدود 8 كتابخانه در جزيره داير بوده است كه از سال 1380 به اين سو تعداد 52 كتابخانه ديگر با همكارى اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى، شوراهاى روستايى و سازمان منطقه آزاد قشم تجهيز و راه‌اندازى شده است.

كتابخانه‌هاى شهر قشم، شهر درگهان، بندر سلخ و بندر لافت از جمله كتابخانه‌هاى مهم و فعال قشم هستند.

كتابخانه بزرگ خليج فارس

درسال 1384 كلنگ كتابخانه بزرگ خليج فارس (در شهر) به ظرفيت 50هزار عنوان كتاب دانشگاهى و 2 مجموعه فرهنگى ورزشى در شهرهاى سوزا و درگهان به زمين زده شد كه امور مربوط به احداث و تكميل آنها به سرعت در حال پيشروى است.

اعتبارات اين سه طرح از سوى استاندارى سازمان منطقه آزاد و سازمان مديريت و برنامه‌ريزى استان تأمين شده كه اعتبارات استانى در قالب توزان منطقه‌اى جهت احداث اين سه مجتمع است.

شايان ذكر است كه كتابخانه بزرگ خليج فارس و مجتمع چندمنظوره ورزشى خليج فارس در سوزا و مجتمع چند منظوره ورزشى خليج فارس در سوزا و مجتمع چندمنظوره ورزشى خليج فارس در شهر درگهان در راستاى توسعه انسانى احداث مى‌شود.

در نظر است با ايجاد امكانات مربوط به كتابخانه مجازى و توسعه آن در كتابخانه بزرگ خليج فارس اين امكان براى دانشجويان فراهم شود كه با استفاده از اينترنت و ابزارهاى نوين بتوانند با مراجع علمى دنيا و دانشگاه‌هاى معتبر در ارتباط و تبادل علمى باشند.

كتابخانه تاريخى مدرسه كماليه


 

كتابخانه مدرسه تاريخى كماليه در روستاى بندر حاج‌على (حدود 40 كلومترى غرب شهر قشم) از جمله كتابخانه‌هاى مهم قشم و بلكه ايران است.

در كتابخانه غنى كماليه كتاب‌هاى قديمى ارزشمندى وجود دارد كه اغلب به زبان عربى نوشته شده‌اند. تعداد كتاب‌هاى چاپى اين مركز علوم دينى را تا 20هزار جلد برآورد مى‌كنند.


كتاب‌هاى خطى مدرسه در حدود 2000 جلد است كه عموماً به دست خط علماى بنى‌كمال كه در عصر خود عالم بوده و شهرتى به سزا داشته‌اند نوشته شده است. در حاشيه يكى از كتاب‌هاى خطى مدرسه، تاريخى وجود دارد كه نشان مى‌دهد مدرسه كماليه قشم حدود 300 سال قدمت دارد. كتاب‌هاى خطى مدرسه پيش‌تر در زمينه تفسير، حديث، صرف، نحو، تاريخ، بيان، بديع و فقه و توحيد است.


دوشنبه 21 9 1390 16:45
X