معرفی وبلاگ
تلاش ما بر این است تا بتوانیم با گردآوری اطلاعات گردشگری ایران ، این جاذبه ها را به ایرانیان و جهانیان یادآور شویم
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 316689
تعداد نوشته ها : 237
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 

روستاي تاريخي مجارشين

مجارشين (ميرزانشين) يكي از روستاهاي استان آذربايجان شرقي است كه در دهستان گنبرف بخش مركزي شهرستان اسكو واقع شده‌است.جمعيت اين روستا درحال حاضر 1300 نفر مي باشد.

بارزترين مشخصه هاي فعاليت هاي اهالي اين روستا كشاورزي، دامداري و قالي بافي ميباشد.

دامداري در اين روستا به دليل وجود مراتع زياد و مخصوصا مرتع سرسبز سويوخ بولاغ نسبت به روستاهاي اطراف گسترده تر مي باشد كه نتيجه آن وفور محصولات لبني و به تبع آن كمك به اقتصاد خانوار روستايي مي باشد.

عمده ترين محصولات كشاورزي روستا گردو، گل محمدي و سيب زميني مشهور مجارشين مي باشد.

روستاي مجارشين همچنين محل تلاقي دو جاده آذرشهر به گنبرف وهمچنين اسكو به گنبرف مي باشد كه از اين لحاظ نيز از موقعيت بسيار ممتازي نسبت به روستاهاي اطراف خود دارا ميباشد.

كوه اوريان (اوريان داغي) مرتفع ترين نقطه روستا مي باشد كه ارنفاع قله آن 2850 متر مي باشد

وجه تسميه

مجارشين، در اصل ميرزانشين بوده و در زمان سياست يكسان سازي فرهنگي رضا شاه پهلوي كه تغير نام جاهاي ايران بخصوص آذربايجان جزئي از اين سياست بود، نام اين روستا نيز مانند ديگر جاهاي ايران تغير يافته است . البته اهالي اين روستا و روستاهاي اطراف نام اين روستا را با گويش قديمي خود يعني "ميرزه رشين" (يا همان ميرزانشين ) بكار مي برند.

كلمه ميزا به معناي مخفف ميرزاده و ميرزاد و اميرزاده(لغت نامه دهخدا) مرزا و شاهزاده و اميرزاده . (ناظم الاطباء)پيشتر از القاب شهزادگان بود. و در اصل اميرزا بود كه الف آن از كثرت استعمال حذف شده و معني تركيبي آن اميرزاده باشد بر اين تقدير مرزا به حذف ياء چنانكه مشهور است درست نباشد مگر بعض استادان آورده اند. (از غياث ) و با پسوند نشين به "معناي جايي كه اقامتگاه اميرزادگان و بزرگان باشد"

پيشينه

اگر چه از پيشينه اين روستا اطلاع دقيقي نيست اما از آثار باستاني به جا مانده كه به دوران‌هاي تاريخي پس از اسلام مربوط مي شود، مي توان به قدمت زياد اين روستا پي برد .

يكي از اين آثار بوشلار(خانه هاي در دل كوه ) مي باشد . اين خانه ها، صخره اي و در دل كوه كنده شده اند وداراي طاقچه هايي هستند كه نشان از زندگي انسانها در اين محل در گذشته هاي دور دارد.

يكي ديگر ازمناطق تاريخي روستا ، گورستان تاريخي مجارشين هست كه در آن سنگ قبرها داراي نوشته هايي به زبان عربي هستند كه نشان دهنده رواج نوشتن زبان عربي در زمانهاي دور در اين روستا مي باشد.اين گورستان نيز از آثار به جا مانده از دوران هاي تاريخي پس از اسلام مي باشد.

يكي ديگر از مناطق تاريخي روستاي مجارشين مسجد صخره اي آن هست

مسجد صخره اي كرامت

 

 

مسجد صخره اي مجارشين

مسجدصخره اي مجارشين مربوط به سده‌هاي مياني و متاخر دوران‌هاي تاريخي پس از اسلام است و در شهرستان اسكو، بخش مركزي، دهستان گنبرف، روستاي مجارشين واقع شده و اين اثر در تاريخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۰۶ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

بركه گوگلي

جاذبه هاي گردشگري

اين روستا به علت وجود انبوهي از درختان و چشمه هاي فراوان كه بعضي از آنها جزء چشمه هاي آب معدني مي باشد و عبور رودخانه گنبر چايي از كنار آن از طبيعت بسيار زيبايي برخوردار ميباشد.يكي از مناطق زيباي اين روستا "بركه گوگلي" در دامنه "كوه چانگيل" ميباشد.

اقتصاد

مهمترين منبع درآمد اهالي روستاي مجارشين فروش محصولات كشاورزي از جمله گردو، گل محمدي و بيدمشك خام و... مي باشد . همچنين فروش شير توليد شده از دام سنگين و سبك يكي ديگر از منابع درآمدي روستا هستند كه همگي اينها در فصل بهار و تابستان صورت مي گيرد . اما در فصل زمستان قالي بافي و فروش آن مهمترين منبع درآمد اهالي اين روستا مي باشد.

جمعيت

براساس سرشماري 1385 تعداد خانوار اين روستا 267 و جمعيت آن 1078 نفر بود كه از اين تعداد 540 نفر مرد و 538 نفر زن بودند . همچنين جمعيت كل باسوادان روستا 800 نفر بوده كه از اين تعداد جمعيت مردان باسواد 425 نفر و جمعيت زنان باسواد 375 نفر بوده است .بر اساس سرشماري 1390 اين روستا 304 خانوار دارد.

آب و هوا

اين روستا به علت واقع شدن در يك منطقه كوهستاني و ييلاقي داراي آب و هوايي معتدل در تابستانها وآب و هواي سرد در زمستانها ميباشد. ميزان بارندگي ساليانه دراين روستا به طور متوسط 600-700 ميليمتر است.

 

سد مجارشين

سد مجارشين، سدي است مخزني باارتفاع 24 متر، 6 متر پي و 18 متر ارتفاع تاج و با سنگ و ملات ساخته مي شود. حجم تنظيمي اين سد در حدود 150 هزار متر مكعب و حوزه سد با مساحت تقريبي 5 كيلومتر مربع بوده و دبي سيلاب آن 5 متر مكعب در ثانيه مي باشد. اين سد براي تامين آب كشاورزي 50 هكتار از اراضي پايين دست آن ساخته مي شود . اين سد براي كنترل سيلابهاي "آغ دره" درحال ساخت مي باشد.

 موقعيت جغرافيايي

مجارشين در عرض جغرافيايي 37 درجه و 44 دقيقه و طول جغرافيايي 46 درجه و 9 دقيقه واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دريا ، 2050 متر مي باشد.[۴] مساحت روستاي مجارشين 160 هزار متر مربع مي باشد. همچنين فاصله اين روستا با شهرستان اسكو 30 كيلومتر وبا شهرستان آذرشهر 20 كيلومتر ميباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


X