معرفی وبلاگ
تلاش ما بر این است تا بتوانیم با گردآوری اطلاعات گردشگری ایران ، این جاذبه ها را به ایرانیان و جهانیان یادآور شویم
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 316908
تعداد نوشته ها : 237
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 

منطقه آزاد تجاري-صنعتي چابهار يكي از مناطق آزاد هفت گانه ايران است كه در راستاي اهداف اقتصادي اين كشور، در اوايل دههٔ ۱۳۷۰ در كنار چابهار و در پيرامون درياي عمان و اقيانوس هند بنيان گذاشته شده است.[۱]

منطقه آزاد چابهار با مساحت ۱۴ هزار هكتار در منتهي‌اليه جنوب شرقي ايران در ۲۵ درجه و ۲۰ دقيقه عرض شمالي و ۶۰ درجه و ۲۷ دقيقه طول شرقي در شرق خليج چابهار و در كنار آبهاي درياي عمان قرار دارد. اين منطقه به‌وسيله شبكه حمل و نقل زميني و هوايي از شمال به كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان، از شرق به پاكستان و از جنوب به اقيانوس هند اتصال مي‌يابد. دسترسي مستقيم به آبهاي آزاد و قرارداشتن در خارج از خليج فارس و همينطور عدم آسيب پذيري در مواقع بروز بحران، موقعيت استراتژيكي را براي ايجاد يك گذرگاه ارتباطي بين كشورهاي آسياي ميانه و ساير كشورهاي جهان فراهم آورده‌است.

بندر چابهار به دليل موقعيت راهبردي، كه نزديك‌ترين راه دسترسي كشورهاي محصور در خشكي آسياي ميانه (افغانستان، تركمنستان، ازبكستان، تاجيكستان، قرقيزستان و قزاقستان) به آبهاي آزاد است از اهميت فراواني برخوردار است و سازندگي و سرمايه‌گذاري فراواني در آن صورت مي‌گيرد؛ از جمله ساخت اسكله و افزايش گنجايش بارگيري كشتي‌هاي اقيانوس‌پيماو ساخت راه‌آهن به سوي آسياي ميانه و احداث فرودگاه بين‌المللي. اين بندر يكي از مهمترين چهارراه‌هاي كريدور شمال-جنوب و شرق-غرب بازرگاني جهاني است.

ساختن فرودگاه بين‌المللي، كشيدن راه‌آهن براي اتصال به راه‌آهن سراسري ايران و كشورهاي تركمنستان و افغانستان، و افزايش اسكله‌ها براي بارگيري كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما از مهمترين برنامه‌هاي توسعهٔ چابهار است.

مزيت‌ها

 

در منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار مزاياي فراواني (مانند برخورداري از معافيت بر درآمد و دارايي ۱۵ ساله و بسياير از معافيتها و مزاياي گمركي و بازرگاني و سرمايه‌اي) وضع شده است. جدا از اينها اين منطقه، مزيتهاي كلي ديگري نيز دارد، مانند:

  • نزديك‌ترين و آسانترين راه دسترسي به آبهاي آزاد براي كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان (بنا بر نظر سازمان ملل، چابهار يكي از مهمترين راههاي كريدور شرق-غرب و جنوبي‌ترين راه اين كريدور است)
  • اتصال به خشكي و سرزمين مادر كه هزينه‌هاي تخليه و بارگيري را به مانند قشم و كيش ندارد.
  • برخورداري از دو اسكله شهيد كلانتري و اسكله شهيد بهشتي با گنجايش حدوداً ۷۰ هزار تن
  • دسترسي به فرودگاه بين‌المللي كنارك و جاده‌هاي مواصلاتي
  • داشتن مراكز آموزش عالي
  • دوري از منطقهٔ شلوغ و پرتنش خليج فارس و اتصال مستقيم به اقيانوس هند
  • وجود انواع تسهيلات و مزايا براي سرمايه‌گذاري و بازرگاني
  • آب و هواي هميشه بهاري در همهٔ فصول سال
  • داشتن جاذبه‌هاي فراوان طبيعي و تاريخي [۴]

نمايشگاه منطقه آزاد تجاري چابهار در منتهي‌اليه جنوب شرقي ايران در ۲۵ درجه و 19دقيقه21 ثانيه عرض شمالي و ۶۰ درجه و 37دقيقه و 49 ثانيه طول شرقي در شرق خليج چابهار و در كنار آبهاي درياي عمان قرار دارد.


X