معرفی وبلاگ
تلاش ما بر این است تا بتوانیم با گردآوری اطلاعات گردشگری ایران ، این جاذبه ها را به ایرانیان و جهانیان یادآور شویم
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 316540
تعداد نوشته ها : 237
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

درون موزه آب
موزه آب يا ( موزه آب بندر عباس ) نام يكي از مناطق تاريخي استان هرمزگان است . اين موزه در بخش مركزي شهرستان بندر عباس در استان هرمزگان قرار دارد و يكي از نقاط ديدني استان هرمزگان در جنوب ايران است . اين موزه يكي از زير مجموعه‌ هاي خيابان ۲۲ بهمن شهر بندر عباس است ، و قدمت آن به دوره صفويه مي‌ رسد .

منطقه‌اي هرمزگان ، در مجموعه موزه دوبركه گرد و طولي با زير بناي 210 متر مربع به منظور نمايش اشياء و سالن نمايش تابلو هاي عكس و همچنين فضا هاي روباز با مساحت 1580 متر مربع طراحي شده كه در آن از المان هايي همچون گاوچاه ، آب‌انبار ، پل ، سد و چاه هاي لافت استفاده شده است.
قديمي همچون جعله ، كندر ، چرخ چاه ، وسايل حفر قنات ، انواع جام‌ هاي آب ، كوزه‌ هاي مخصوص حمل آب و ديگر وسايل سنتي تهيه آب ، در موزه آب هرمزگان به نمايش گذاشته خواهد شد . موزه آب به سبك زيبايي بازسازي شده و در آن: أنواع كوزه (جهله) ، أنواع خمره آب به نام (كروش) ، خمره‌هاي سنگى (موو) يايه مشك ( مشك تروز ) ، و تصاويري از ظروف آب و گاو چاه ، و چاه چرخ گاوي به نمايش گذاشته شده ‌است . اين موزه محل مناسبي براي شناخت آثار و ابنيه‌ هاي تارخي در زمينه‌ هاي مختلف مربوط به آب است . ايجاد و راه اندازي موزه آب يكي از راه ‌هاي ارائه و نمايش تلاش و سخت كوشي انسان در حفر چاه‌ هاي آب و قنات ، و همچنين حفظ ارزش اين ميراث كهن ، نگهداري و شناساندن ابزار و اشياء مربوط به حفر آن مي ‌باشد .
در ابتداي ورودي به محوطه گنجينه ، گاوچاه قرار داشته كه الهام گرفته از تكامل يافته‌ ترين گاوچاه هاي منطقه در جزيره قشم مي‌ باشد . اين گاو چاه كل معماري گنجينه را بصورت يك تصوير قاب مي ‌گيرد و مخاطب در آن نمايي از پل تاريخي لاتيدان ، چاه هاي لافت ، سد و بركه ‌هاي طولي و مدور را دريافت مي‌ كند .
سپس با حركت در مسير اصلي و گذاشتن از كناره چاه هاي لافت ، به بخش معماري و فضاهاي اصلي گنجينه كه در درون بركه طولي و مدور مي‌ باشد مي رسد . در اين نقطه بيننده تغييراتي را در معماري مي ‌بيند كه حاكي از برش فرهنگي و نحوه تغيير دستيابي به فرهنگ آب در دهه ‌هاي اخير است .
سپس با يك رمپ به داخل فضاي اوليه كه با معماري بركه مدور شكل گرفته هدايت و اشياء تاريخي آب نمايش داده شده و شخص با گذشت از فضاي مياني به بخش ديگر گنجينه كه الهام گرفته از بركه ‌هاي طولي منطقه است هدايت مي ‌شود . در اين بخش نيز آثار تاريخي آب از طريق تابلو و فيلم به نمايش گذاشته مي ‌شود .
همچنين معماري داخلي با توجه به ابعاد و استاندارد هاي مربوط به آب با مصالح MDF كه در مقابل رطوبت ماندگاري دارد طراحي گرديده است .
در اين طرح نقوش برجسته چوبي مانند : گرهها با چوب MDF در دو رنگ آبي و سفيد تركيب شده است .
يكي از مهم ترين شاخص معماري اين طراحي در دسترس بودن تأسيسات برقي و استفاده از نور مخفي در نورپردازي هاي سالن ‌هاست كه در آن نحوه فن دستيابي ، فن نگهداري و فن استفاده بهينه تاريخ آب استان و كشور به تصوير كشيده شده است . احداث طرح گنجينه و تجهيزات مربوط به قريب 4000 ميليون ريال هزينه در برداشته است


X