معرفی وبلاگ
تلاش ما بر این است تا بتوانیم با گردآوری اطلاعات گردشگری ایران ، این جاذبه ها را به ایرانیان و جهانیان یادآور شویم
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 316797
تعداد نوشته ها : 237
تعداد نظرات : 3
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
اطاقى كه در آن آداب عقد را به‌‌جا مى‌آورند بايد زيرش پر باشد. زن‌هائى كه موقع عقد در آن اطاق هستند همه بايد يك بخته و سفيدبخت باشند. رو به قبله سفره سفيدى پهن مى‌كنند، آينه‌اى كه داماد فرستاده 'آينه بخت' بالاى سفره مى‌گذارند و دو جار دو طرف آينه مى‌گذارند كه در آنها يك شمع به اسم عروس و يك شمع به اسم داماد روشن مى‌كنند. جلو آينه مشتى گندم پاشيده رويش سوزنيِ ترمه مى‌اندازند بعد پيه‌سوزى از عسل و روغن روشن كرده يك طَشت واژگون مى‌كنند، روى تشت يك زين اسب مى‌گذارند و عروس روى اين زين مى‌نشيند.
 
عروس در هنگام عقد در آينه نگاه مى‌كند و در لباس‌هاى او نبايد گره باشد هم‌چنين بندهاى لباس او بايد باز باشد تا گره در كار وى نخورد.
 
چيزهائى ذيل در سفره سر عقد لازم است:
 
قرآن ـ جانماز ـ قدح شربت ـ نان سنگ بزرگ ـ خوانچه اسفند ـ نان و پنير و سبزى ـ گردو ـ جيوه ـ كاسه آب كه رويش يك برگ سبز باشد ـ دو كله قند كه در موقع خواندن خطبه آدم (دعائى كه در موقع عقد مى‌خوانند) بالاى سر عروس به هم مى‌سايند ـ ميوه و شيريني، هفت جواهر كه در هاون مى‌سايند، در يك قهوه‌جوش قلياب سركه و فلفل سفيد مى‌جوشانند و در قهو‌ه‌جوش ديگر روى منقل دو تخم‌مرغ در هفت ادويه به نيت اولاد مى‌جوشانند كه يكى از آنها را عروس مى‌خورد و ديگرى را داماد. يك نفر هم بالاى سر عروس با نخ هفت‌رنگ زبان مادرشوهر و خواهرشوهر را مى‌دوزد و يا يك زبان از شلهٔ سرخ درست مى‌كنند و آن را زير عروس به زمين ميخكوب مى‌كنند و مى‌گويند: 'زبان مادرشوهر، خواهرشوهر، جارى و پدرشوهر را بستم' .
 
در همين وقت يك نفر قفلى را دايماً مى‌بندد و باز مى‌كندد و همين كه خطبه تمام شد آن را قفل مى‌كند و آن قفل نبايد تا شب عروسى باز بشود براى آنكه داماد با زن ديگرى آشنا نشود.
 
مغز يك فندق را درآورده در آن جيوه مى‌ريزند و سوراخ آن را با موم مى‌گيرند و آن را همراه عروس مى‌كنند تا هم آن طورى كه جيوه در فندق مى‌لغزد دل داماد براى عروس بتپد.
 
پس از انجام مراسم عقد كاسهٔ آب را مى‌ريزند به سر عروس و با كفش‌هاى او شمع‌ها را خاموش مى‌كنند.
 
هفت‌جواهر و جيوه براى سفيدبختى است، آب روشنائى است، برگ سبز خرمى است، روى زين نشستن عروس براى اين است كه به سرشوهرش مسلط باشد. عسل و روغن براى اين است كه چرب و شيرين باشند. اسپند شگون دارد. نان و پنير و سبزى بركت دارد و هرگاه اهل مجلس از آن بخورند هيچ‌وقت دندان درد نمى‌گيرند.

يکشنبه 25 10 1390 17:24
X